آستان مقدس امام علی

آستان مقدس امام علی، محل دفن پیکر مطهر امام اول شیعیان است که در شهر نجف عراق قرار دارد.
این بارگاه ملکوتی و ضریح مقدس در حقیقت نمایشگاهی تاریخی از هنر اصیلِ هنرمندان مسلمانی است که به لحاظ زیبایی یکی از شاهکارهای بی‌بدیل را در حوزه‌های مختلف از جمله معماری رقم زده‌اند.
امیرمؤمنان علی (علیه‌السّلام) پیشوای بزرگ جهان اسلام و امام اول شیعیان، در شب ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ه. ق، یعنی سی سال بعد از رحلت پیامبر خاتم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، با شمشیر زهرآلود ابن‌ملجم مرادی در محراب مسجد کوفه ضربت خورد و بر اثر این ضربت در کمتر از دو روز یعنی روز ۲۱ ماه رمضان به شهادت رسید.
بر اساس وصیت حضرت علی (علیه‌السّلام)، فرزندانش امام حسن (علیه‌السّلام) و امام حسین (علیه‌السّلام)، بدن مطهر ایشان را شبانه و به‌طور مخفیانه، در زمین مرتفعی در پشت کوفه مدفون ساختند که به نام‌های “نجف”، “ظهر الکوفه” و “الغری” خوانده شده است.
به دلیل کینه‌توزی دشمنان خدا به این بزرگ مرد تاریخ اسلام، حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) وصیت کردند که پیکر مطهرشان شبانه و مخفیانه به خاک سپرده شود تا دشمنان کینه‌توزی امثال بنی‌امیه و خوارج از مکان قبر مطهر آگاهی نیابند؛ چون که از آنان بعید نبود، به هر هتک حرمتی دست زنند.
از این رو مدفن امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) در حدود ۱۵۰ سال از انظار عموم پنهان بود و فقط ائمه طاهرین و عده‌ای از شاگردان مخصوص آن بزرگواران از محل دفن آن حضرت آگاه بودند، و در فرصت‌هایی که دست می‌داد، دور از چشم دشمنان، تربت پاک شاه مردان را زیارت می‌کردند.
سرانجام در قرن دوم هجری، در عصر هارون الرشید، محل قبر علنی گردید و بنایی بر روی قبر ساخته شد. به عقیده شیعیان، دو تن از پیامبر الهی؛ یعنی حضرت آدم و نوح (علیه‌السّلام) در کنار علی بن ابی‌طالب (علیه‌السّلام) دفن شده‌اند.
در دوره عضدالدوله دیلمی، بنای قبلی حرم تخریب و ساختمان بزرگ و باشکوهی بر قبر ساختند.

بیشتر بخوانید:  مقام زین العابدین (ع)

همچنین در عهد صفویه به دستور شاه صفی (۱۰۳۸-۱۰۵۲ ه ق) حرم مطهر و صحن آن توسعه داده شد.
در سال ۱۱۵۶ه. ق، به دستور نادرشاه، کاشی‌های سبزرنگی که از دوره صفویه زینت‌بخش گنبد و گلدسته آستان بود، برداشته و به‌جای آنها، از خشت‌های طلا، استفاده گردید.

و پس از آن آقامحمدخان قاجار اولین ضریح را که از جنس نقره بود به حرم هدیه کرد.
البته در منابع اهل سنت، اقوال دیگری درباره محل دفن امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) ذکر شده است؛ از جمله گفته‌اند جنازه شریف ایشان در قصرالاماره کوفه یا در رحبه (نزدیک کوفه) یا در بقیع مدینه، به خاک سپرده شده است.

محل قبر و نحوه آشکار شدن

حضرت امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) در شب ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ ه ق، با شمشیر زهرآلود ابن‌ملجم مرادی در محراب مسجد کوفه ضربت خورد و بر اثر این ضربت در کمتر از دو روز یعنی روز ۲۱ ماه رمضان به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید:  عوارض خروج از کشور در سال 1402

فرزندان امام (علیه‌السّلام) برای مخفی نگاه‌داشتن قبر حضرت (علیه‌السّلام)، جنازه ایشان را شبانه و به‌طور مخفیانه به ناحیه نجف انتقال دادند و در آنجا به خاک سپردند.
در منابع اهل سنت، اقوال دیگری درباره محل دفن امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) ذکر شده است؛ از جمله گفته‌اند جنازه شریف ایشان در قصرالاماره کوفه یا در رحبه (نزدیک کوفه) یا در بقیع مدینه، به خاک سپرده شده است. بر این اساس، برخی از اعلام اهل‌سنت، وجود قبر ایشان را در نجف، انکار کرده و به زیارتگاه نجف به دیده تردید نگریسته و حتی برخی از آنان مدعی شده‌اند که مدفن امام علی (علیه‌السّلام) ناشناخته است و کسی از محل دقیق آن خبر ندارد.

اما در منابع شیعه، روایات متعددی از ائمه معصوم (علیهم‌السّلام) ذکر شده است که وجود قبر امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) را در نجف تایید می‌کند. براساس تعدادی از این روایات، برخی از ائمه (علیهم‌السّلام)، از جمله امام زین‌العابدین (علیه‌السّلام) و امام جعفر صادق (علیه‌السّلام)، مخفیانه به زیارت قبر جد بزرگوارشان امام علی (علیه‌السّلام) در نجف آمده یا محل قبر را به برخی از خواص اصحاب خود، نشان داده‌اند؛ تا اینکه در زمان‌ هارون‌الرشید، قبر مطهر آن حضرت آشکار شد و‌هارون، گنبدی روی قبر بنا کرد.

چه کسانی در حرم حضرت علی (ع) دفن شده‌اند؟

تا سال ۱۴۰۴ هجری قمری افراد زیادی از جمله علمای بزرگ شیعه در حرم امام علی (ع) دفن شده‌اند. اما از سال ۱۴۰۴ دیگر اجازه ندادند که کسی در حرم این حضرت دفن شود. وقتی وارد ضریح حضرت علی (ع) می‌شوید سه قبر می‌بینید که براساس روایات معتبر، این سه قبر محل دفن حضرت علی، حضرت آدم و حضرت نوح هستند.
در روایتی از امام صادق (ع) آمده‌است که: “اگر حضرت علی (ع) را زیارت کردی بدان که حضرت نوح و حضرت آدم را هم زیارت کرده‌ای.” وقتی از ایوان و گلدسته‌های طلا به سمت ضریح حضرت علی (ع) می‌روید یک قبر ساده خودنمایی می‌کند که محل دفن سید مصطفی خمینی، فرزند ارشد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است.
بسیاری از علما و بزرگان علوم شیعه هم در این حرم به خاک سپرده شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به میرزای شیرازی، محدث نوری، مقدس اردبیلی، ملا احمد نراقی و علامه حلی اشاره کرد. در کنار این‌ها بسیاری از بزرگان و حاکمان اسلامی هم در حرم امام علی (ع) به خاک سپرده شده‌اند. چند تن از حاکمان آل‌بویه، شاه عباس صفوی، آغا محمدخان قاجار و فرزندان فتحعلی شاه از جمله کسانی هستند که در حرم امام علی (ع) دفن شده‌اند.